16.06.2019

[207] Colleen Hoover ,,Without Merit"

Ostatnio jakoś tak "uwzięłam" się na Hoover i mam ochotę na jej książki, więc stwierdziłam, że to idealny moment do poznania jej powieści, których nie znam, dlatego też aktualnie nadrabiam te pozycje, których nie czytałam, bo jak często Wam piszę w postach, w których się przewija, że mimo iż nie jest moją ulubioną autorką, to jej historie w większości lubię i z niewiadomych przyczyn chcę poznać wszystkie, które zostały u nas wydane i najwyraźniej jestem na bardzo dobrej drodze, bo zostało mi ich niewiele.

,,Nie przychodzimy na świat, żeby stawać się wiernymi kopiami rodziców."


DOM WARIATÓW
Merit to siedemnastoletnia dziewczyna, które nie zna pojęcia "normalna" rodzina, ponieważ jej jest tak pokręcona jak tylko się da. Mieszkają w miejscu, gdzie kiedyś był kościół, jej ojciec zdradził jej matkę i teraz mieszka z nową żoną, podczas gdy jego była żona nadal z nimi mieszka, ale w piwnicy. Do tego dziewczyna ma siostrę bliźniaczkę - Honor - która jest jej całkowitym przeciwieństwem, piękna i popularna, ciągle uganiająca się za chłopakami, oraz brata - Utah - z którym łączy ją pewno niemiłe wspomnienie, przez które oddalili się od siebie. Do całej tej pokręconej rodziny dochodzi jej przyrodni brat Moby, ale jego szaleństwo się jeszcze nie sprecyzowało, bo ma tylko cztery latka...

WITHOUT MERIT, CZYLI BEZ MERIT
Jej rodzina jak każda posiada pewne tajemnice. W jej oczach jest to prawdziwy dom wariatów. Pewnego razu nie wytrzymuje ciężaru natłoku tego wszystkiego i postanawia to zakończyć. Czy da im drugą szansę i czy da ją sobie samej?


BOHATEROWIE 
Uważam, że w tej książce autorka bardzo dobrze wykreowała i pokazała nam psychikę głównych bohaterów, a zwłaszcza Merit. Udowodniła, że nic nie jest czarne ani białe, że ludzie nie dostrzegają pewnych rzeczy, gdy jest im strasznie źle. Cieszę się, że autorka skupiła się najbardziej na pokazaniu nam właśnie tego psychologicznego wątku niż znanych nam motywów.

FABUŁA, CZYLI O NAJBARDZIEJ POKRĘCONEJ AKCJI JAKA JEST
Cały czas coś się dzieje w powieści, nie ma chwili na oddech, często przez to gubiłam się, ponieważ w ciągu jednego dnia potrafi tyle się wydarzyć, co w normalnych okolicznościach przez miesiąc. Jest tak pokręcona i miejscami skomplikowana, że w głowie się nie mieści.


MINUSY
Jedną z rzeczy, która bardzo mi się nie spodobała to fakt, że książka została zakończona w połowie, bynajmniej tak to wygląda, bo niby większość rzeczy się wyjaśniła, ale nie ma tego jasnego momentu zakończenia, bardzo odczułam jego brak i byłam tym strasznie zawiedziona.

OPRAWA GRAFICZNA I SŁOWA OD AUTORKI
Okładka może nie skradła mojego serca, ale jest bardzo adekwatna do książki i przyznaję też, że w tym wypadku cieszę się, że tytuł został zachowany w oryginalne, bo dużo lepiej brzmi niż gdyby został przetłumaczony. Fajną rzeczą o której warto wspomnieć, jest fakt, że w książce jeden z bohaterów tworzy rysunki i są one umieszczone w powieści dzięki czemu możemy je zobaczyć takimi jakimi są. Na sam koniec książki autorka dostarcza nam pełną listę pytań/zdań, które mają nas zachęcić do refleksji na temat tego co miało miejsce w lekturze. Są to pytania naprowadzające nas na jakiś tor, ale dalej właściwie możemy dochodzić do naprawdę różnych wniosków.


PODSUMOWUJĄC
Without Merit to bardzo specyficzna historia, która pod żadnym względem nie jest typowa. Porusza ważne tematy i skupia się na czymś naprawdę istotnym, jednak mimo tego nie do końca sprostała moim oczekiwaniom. Nie wiem właściwie czego się spodziewałam, ale na pewno nie tego. Przyznam, że tutaj Hoover wyjątkowo mnie zaskoczyła, bo ta książka nie jest zbytnio w jej stylu (według mnie). Ciężko mi stwierdzić czy warto po nią sięgnąć czy nie, ale ja jestem trochę rozczarowana.


OCENA: 5/10 (przeciętna)


Czytaliście, zamierzacie? Jaka jest Wasza ulubiona książka tej autorki? :)



15 komentarzy:

  1. Hoover kocham całym sercem i tę książkę mam obowiązkowo w planach <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam nic co zostało napisane przez tą autorkę. Może coś jednak kiedyś przeczytam, bo powoli kończy mi się mój obowiązkowy plan czytelniczy. Tylko od czego zacząć?
    Pozdrawiam :)
    https://life-ishappiness.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakiś czas temu czytałam "Without Merit" i według mnie to najsłabsza książka autorki. Taka trochę bez ładu i składu, a problem bohaterki trochę wciśnięty był na siłę.

    Pozdrawiam!
    recenzje-zwyklej-czytelniczki.blogspot.con

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam i bardzo mi się podobała, Hoover wpasowuje się w moje klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  5. Niby dałaś niską ocenę, ale napisałaś tak, że mnie zachęciłaś. :D Myślę, że mi mogłaby się spodobać, bo lubię dziwne, nietypowe rzeczy.


    myslizglowywylatujace.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Szkoda, że książka nie usatysfakcjonowała Cię do końca. Ja mam ją w planach i jestem ciekawa, jakie będą moje wrażenia po lekturze. 😊

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie, już się nie raz zawiodłam na tej autorce, więc chyba na ten moment wolę sięgać po jej lepsze książki, żeby jeszcze bardziej się nie zrazić do jej twórczości.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  8. Dla mnie ta książka była po prostu boska. Całe to wykreowanie dziwaczności i nietypowości mnie niesamowicie zaintrygowało. Plus jeszcze te wszystkie tematy w tej książce... mega prawdziwe chociaż w nierealnej formie, patrząc np. na ten ich dom, w którym mieszkali. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ten dom to był taki hit, że ja nie dowierzałam xD

      Usuń
  9. Hoover jest jedną z moich ulubionych autorek, ale ta książka mnie nie przekonała swoim opisem i wciąż nie zamierzam jej czytać. xd Moje ulubione to "It Ends With Us", "Wszystkie nasze obietnice" i oczywiście "Maybe Someday". ♥♥♥

    Jools and her books

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje ulubione to ,,Ugly love" i ,,It ends with us" <3

      Usuń

Drogi czytelniku!
Bardzo się cieszę, że się tutaj znalazłeś. Jeżeli masz chwilkę wolnego czasu to skomentuj przeczytany post, na pewno wywołasz tym uśmiech na mojej twarzy! A jak zostawisz linka do swojego bloga to na pewno złożę Ci rewizytę.

♥SPODOBAŁ CI SIĘ MÓJ BLOG? TO ZAOBSERWUJ!♥